اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد | ملک‌آباد، پل رسالت و عبادی ترافیک پرحجم دارند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد ارتقا می‌یابند بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است
سرخط خبرها

گفتگو‌ی جهانشهری مشهدالرضا در «دوشنبه»

  • کد خبر: ۱۰۰۷۷۷
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
گفتگو‌ی جهانشهری مشهدالرضا در «دوشنبه»
شهرآرا از دستاورد‌های حضور مدیریت‌شهری مشهد در نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در کشور تاجیکستان گزارش می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ششمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران با محوریت خراسان رضوی که در شهر دوشنبه تاجیکستان برپا شده بود؛ دیروز به کار خود پایان داد. نمایشگاهی که شاید بتوان گفت یکی از نشانه‌های تقویت دوباره روابط و آغاز فصل نوین همکاری‌های دو کشور است که رئیس جمهور کشورمان نیز شهریور امسال در سفر خود به تاجیکستان بر آن تاکید کرد.

اگر بخواهیم خیلی خلاصه به دستاورد‌های برگزاری این نمایشگاه اشاره کنیم، باید بگوییم آشنایی مسئولان اقتصادی تاجیکستان با توانمندی‌های اقتصادی و تجاری شرکت‌های مختلف تولیدی و خدماتی کشورمان، بیان موانع و مشکلات همکاری تجاری بین دو کشور و رایزنی برای رفع این موانع و همچنین معرفی توانمندی‌های مدیریت شهری مشهد و زمینه سازی صادرات از مهم‌ترین آن‌ها بوده است.

این نمایشگاه را شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد از هفتم اسفند با هدف حمایت و پشتیبانی از تولید و حذف موانع صادراتی با حضور ۵۰ تولیدکننده از استان‌های مختلف کشورمان در تاجیکستان برگزار کرد. ۷۰ درصد شرکت کنندگان نمایشگاه از خراسان رضوی بودند و شهرداری مشهد نیز در آنجا دستاورد‌های خود را در زمینه حمل ونقل و ترافیک، خدمات شهری و همچنین سرمایه انسانی، فرهنگی و اجتماعی در پنج غرفه به نمایش گذاشت.

«خراسان رضوی؛ پنجره صادراتی ایران به تاجیکستان»، می‌تواند خلاصه‌ترین جمله برای بیان اهمیت جایگاه استان ما در روابط با تاجیکستان باشد. خوب است بدانید تاجیکستان هشتمین مقصد صادراتی خراسان رضوی است و در ۱۰ماهه سال جاری، ۴۰میلیون دلار کالا از این استان به تاجیکستان صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیش از ۱۲ برابر افزایش یافته است. سفر آیت ا... سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان، به تاجیکستان و تاکید بر تعمیق روابط با این کشور و امضای اسناد همکاری در زمینه‌های مختلف، نشان از اراده دو کشور برای توسعه روابط دوستانه دارد.

به گفته کارشناسان، زمینه همکاری دو کشور از تنوع خوبی برخوردار است که مهم‌ترین آن‌ها سه حوزه فنی و مهندسی، گردشگری و همکاری‌های ریلی و کریدور‌های حمل ونقل است. شاید بپرسید نقش خراسان رضوی در این میان چیست. همان طور که می‌دانید، تاجیکستان با ایران هم مرز نیست، اما خراسان رضوی، یکی از استان‌های نزدیک ایران به تاجیکستان است. در این زمینه موضوع پروازها، شبکه ریلی، گردشگری، بازارچه‌ها و بحث‌های گمرکی بسیار دارای اهمیت است.

برگزاری نمایشگاه نیز می‌تواند به معرفی تولیدات خراسان رضوی و ایجاد بازار هدف در این کشور کمک کند. شهرداری مشهد باتوجه به پیشرو بودن در زمینه خدمات شهری و همچنین ظرفیت فرهنگی و اجتماعی گسترده با به نمایش گذاشتن دستاورد‌های خود در زمینه حمل ونقل و ترافیک، خدمات شهری، سرمایه‌های انسانی، فرهنگی و اجتماعی از طریق این نمایشگاه، زمینه گسترش روابط تجاری با شهر دوشنبه و کسب درآمد پایدار برای مشهد را فراهم کرد.

ارائه دستاورد‌های صنعتی، فرهنگی، خدمات و مهندسی مؤثر در نمایشگاه تاجیکستان

استاندار خراسان رضوی گفت: ششمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری تاجیکستان در ابعاد مختلف صنعتی، فرهنگی، خدمات و مهندسی دستاورد‌های خوبی عرضه کرده است. امیدواریم زمینه فعالیت‌های دوجانبه در ایران و تاجیکستان برنامه ریزی و فراهم شود. یعقوب علی نظری بیان کرد: به همت و تلاش مقامات و مسئولان کشور تاجیکستان و مسئولان فعال در سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور تاجیکستان و اهالی صنعت، این نمایشگاه بعد از مدت‌ها برگزار شد.

استاندار خراسان رضوی افزود: این نمایشگاه در ابعاد مختلف صنعتی، فرهنگی، خدمات و مهندسی دستاورد‌های خوبی داشته است. امیدواریم شرکت‌های فعال در این نمایشگاه با شرکت‌ها و اهالی صنعت و تجارت در تاجیکستان زمینه‌های فعالیت‌های دوجانبه هم در ایران و هم در تاجیکستان را برنامه ریزی و اجرا کنند.

حضور پررنگ شهرداری مشهد در ارائه ظرفیت‌های این شهر

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شهرداری به واسطه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ویژه‌ای که دارد، برای معرفی فرصت‌های مختلف در حوزه فناوری، خدمات شهری، حوزه‌های مختلف اقتصادی و هوشمندسازی در نمایشگاه فرصت‌های جمهوری اسلامی در تاجیکستان حاضر شد.
مجید دبیریان گفت: این نمایشگاه اولین نمایشگاه بعد از کروناست که با حضور گسترده و قوی شرکت‌های ایرانی برگزار شد و اولین بار شهرداری مشهد حضور پررنگی در این نمایشگاه داشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: شهرداری به واسطه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ویژه‌ای که دارد، برای معرفی فرصت‌های مختلف در حوزه فناوری، خدمات شهری، حوزه‌های مختلف اقتصادی و هوشمندسازی در این نمایشگاه حاضر شد. وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه شهرداری مشهد در حوزه هوشمندسازی رتبه اول کشور و رتبه سوم در منطقه را دارد، فرصت‌هایی را به وجود آورده است که می‌توانیم از ظرفیت مجموعه فاوای شهرداری و شرکت‌های همکارش استفاده کنیم و این‌ها را به کشور تاجیکستان معرفی کنیم.

نگاه کارشناسانه شهرداری مشهد به سفر دوشنبه

رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا، با تاکید بر اینکه شهرداری مشهد به سفر تاجیکستان نگاه کارشناسانه دارد، گفت: در این سفر، کارشناسانی از مدیریت شهری برای تحقق اهداف مختلف حضور داشتند. تعدادی از کارشناسان خود در نمایشگاه حاضربودند که برگزاری نمایشگاه و زمینه سازی حضور بخش خصوصی و کارآفرینان را برعهده داشتند و در این حوزه خدمت می‌کنند.

سیدناصر نعمتی با اشاره به پیشرو بودن شهرداری مشهد در حوزه خدمات فنی مهندسی و سیاست مدیریت شهری در کسب درآمد‌های پایدار افزود: کارشناسان دیگر شهرداری مشهد در حوزه خدمات فنی مهندسی، خدمات شهری و فرهنگی در این نمایشگاه حضور یافتند تا از طریق فراهم کردن زمینه صادراتِ داشته‌های خود در حوزه خدمات شهری و فنی مهندسی، بتوانند برای مجموعه شهرداری مشهد درآمدزایی داشته باشند. به گفته نعمتی، هیئت کارشناسی حاضر در این سفر، تلاش داشتند زمینه صادرات دستاورد‌های خدمات شهری مشهد به دوشنبه را فراهم کنند. نعمتی با اشاره به مسافران شهرداری مشهد در سفر به شهر دوشنبه بیان کرد: هیئت شهرداری مشهد در این سفر ۱۰ نفربودند.

اسامی، صورت جلسه و مدارک افرادی را که می‌خواستند به این سفر اعزام شوند، شهرداری مشهد به استانداری ارسال کرد. استانداری ابتدا تذکری درباره رعایت یک تبصره به شهرداری داد که مذاکره شد و بعد از تبادل نظر، مدارک بار دیگر فرستاده شد. این مدارک برای صدور مجوز با امضای معاون استاندار از استانداری خراسان رضوی به وزارت کشور ارسال شد.

ارسال مدارک و نامه توسط استانداری به معنی تایید برای این سفر است و مراحل دیگر نیز پس از طی روال قانونی در مراجع بالادستی دنبال می‌شود. وی درباره محل تامین هزینه‌های سفر نیز اظهار کرد: هزینه‌های سفر از محل درآمد‌های برگزاری نمایشگاه تامین شده است؛ به این معنی که شرکت نمایشگاه‌های بین المللی مشهد به عنوان برگزارکننده، خدماتی را به غرفه داران داده که از این محل، درآمدی حاصل شده است. شهرداری مشهد این شرکت را مکلف کرده است که هر هزینه‌ای از محل این درآمد‌ها باشد.

فراهم کردن بستر فعالیت زنان بازرگان ایرانی در تاجیکستان

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: درحال زمینه سازی برای فراهم کردن بستر فعالیت زنان بازرگان ایرانی در تاجیکستان هستیم. فاطمه سلیمی در حاشیه برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در تاجیکستان، اظهار کرد: در حوزه زنان و مدیریت شهری نیز فرهنگی غنی در این کشور وجود دارد که بسیار به فرهنگ ایران نزدیک است، بنابراین ما می‌توانیم تجربیات و اقدامات مدیریت شهری برای بانوان در مشهد را مانند ساخت پارک‌های کودک و اقدامات زیرساختی در فضای شهری را به تاجیکستان منتقل کنیم. همچنین در حوزه برنامه‌های خانواده در حوزه مدیریت شهری مانند هوشمندسازی، سامانه‌ها و دوره‌های برگزارشده، می‌توانیم با تاجیکستان تبادل نظر کنیم.

یکی از اقداماتی که می‌توانیم به صورت مشترک انجام دهیم، برگزاری نمایشگاه هفته‌های فرهنگی است تا از طریق آن، هنر دست زنان تاجیک و ایران را در هر دو کشور به نمایش بگذاریم. سلیمی بیان کرد: حضور شورا در این برنامه از نظر نظارت بر عملکرد شهرداری و سیاست گذاری است و این حضور سبب می‌شود سیاست گذاری‌های بهتری در مدیریت شهری برای برپایی نمایشگاه‌های مختلف داشته باشیم.

وی بیان کرد:طرح تفصیلی تاجیکستان در حال اجرا است و قرار است شهر دوشنبه بازسازی و پوست انداخته شود بنابراین ایرانی‌ها در صنعت ساختمان می‌توانند در این کشور سرمایه‌گذاری کنند، همچنین صنایع تبدیلی و فرش نیز در این کشور مورد نیاز است. وی ادامه داد: در حاشیه این نمایشگاه و در بحث فرهنگی، نقالی با موضوع حضور زنان در شاهنامه را برگزار کرده‌ایم که بسیار مورد استقبال مردم این کشور قرار گرفت، زیرا ما از یک ریشه، زبان و یک دین هستیم و قطعا روابط ایران و تاجیکستان می‌تواند شروع خوبی برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی باشد که این موضوع بعد از حضور رئیس جمهور به این کشور شدت گرفت.

معرفی ظرفیت‌های مشهد در تاجیکستان

مشاور عالی شهردار مشهد هم گفت: زمینه‌های خوبی برای فعالیت‌های پیمانکاران ما و شرکت‌های دانش بنیان مشهد در شهر‌های تاجیکستان وجود دارد. مهدی یعقوبی در بازدید از ولایت ختلان تاجیکستان توضیح داد: به دعوت رئیس ولایت ختلان و در راستای معرفی ظرفیت‌های فنی و اجرایی مدیریت شهری مشهد، هیئت شهرداری از این منطقه بازدید کرد.

وی اضافه کرد: با حضور اعضای شورای اسلامی شهر با شهرداران دو شهر دنغره و کولاب، دیدار و جلساتی برگزار شد و در این جلسات، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهرداری مشهد به شهرداران این دو شهر معرفی شد. وی افزود: در این دیدارها، ظرفیت‌های سازمان‌های خدمات شهری مانند پسماند در حوزه تولید بیوگاز، دفن بهداشتی زباله و بحث تولید کف پوش‌های پلاستیکی و پلاستیک از طریق بازیافت زباله نیز مطرح شد که با استقبال روبه رو و قرار شد در این زمینه صحبت‌های اولیه مطرح شود و درسفرمسئولان و کارشناسان شهری آن‌ها در اردیبهشت به مشهد، تفاهم نامه‌هایی را برای صدور این خدمات به شهر‌های تاجیکستان امضا کنیم.

خراسان رضوی و صادرات به تاجیکستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در حاشیه بازدید از ششمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در کشور تاجیکستان گفت: حضور فعالان اقتصادی خراسان رضوی نشان داد که این استان می‌تواند به عنوان پنجره صادرات ایران اسلامی به تاجیکستان عمل کند.
امیررضا رجبی، صنعتی سازی تاجیکستان در برنامه پنج ساله را فرصت خوبی برای شرکت‌های ایرانی دانست و افزود: شرکت‌های ایرانی با اطلاع از محتوای برنامه، می‌توانند از همین حالا سیاست‌های صادراتی خود را با آن تطبیق دهند و به فکر تولید مشترک و صادرات کالا و خدمات خود باشند.

صادرات خدمات فنی، مهندسی

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد گفت: نماینده این سازمان در حاشیه برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در تاجیکستان و در جلسه‌ای با حضور متخصصان تاجیکستانی ضمن معرفی توانمندی‌های فنی و ظرفیت‌های اقتصادی فاوا، مقدمات عقد تفاهم نامه را برای حوزه هوشمندسازی و زیرساخت‌های نو آورانه فراهم کرد.

مهدی بدیع فرخد اظهار کرد: براساس آخرین ارزیابی‌های نهاد بین المللی آی تی یو، مشهد اولین شهر هوشمند کشور و جزو سه شهر هوشمند منطقه خاورمیانه شناخته می‌شود. مشهد دارای تجربیاتی منحصر به فرد در زمینه سامان دهی دکل‌های مخابراتی، تولید اپلیکیشن شهروندی، داشبورد‌های خاص مدیریتی و... است. وی ادامه داد: بر همین اساس، حضور سازمان فاوا بنا به درخواست نهاد‌های مربوط در تاجیکستان و تفاهماتی که در این سفر با مسئولان ارشد کشور صورت گرفت، زمینه مشارکت در انتقال تجربیات فنی مهندسی در حوزه آی تی همچنین شراکت برای توسعه ظرفیت‌های آی تا بین دو کشور فراهم می‌کند.

افزایش داد و ستد تجاری خراسان با آسیای میانه

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان هم در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه از زمان سفر رئیس جمهور به تاجیکستان روابط تجاری بین خراسان رضوی و این کشور افزایش یافته است، گفت: باتوجه به دیپلماسی فعال اقتصادی دولت سیزدهم در حوزه کشور‌های همسایه، پیش بینی می‌شود روابط تجاری خراسان رضوی با آسیای میانه و ازجمله تاجیکستان افزایش بیابد.

محمدحسین روشنک با اشاره به برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در تاجیکستان بیان کرد: در این نمایشگاه، استاندار خراسان رضوی برای توسعه تجارت و همکاری اقتصادی استان با تاجیکستان تلاش زیادی کرد. این مسئله سبب می‌شود در سال آینده شاهد رشد تجاری با این کشور باشیم. وی درباره راهکار‌های توسعه تجارت با تاجیکستان هم گفت: انتظار می‌رود همان گونه که سفیر‌های کشور‌هایی مانند چین و ترکیه در سایر کشور‌ها تعامل خوبی با تجار دارند و از صادرات کشورشان حمایت می‌کنند، سفیر‌های ایران در کشور‌های آسیای میانه و ازجمله تاجیکستان نیز تعامل خود را با صادرکنندگان خراسانی افزایش دهند تا از این طریق بتوانند بستر‌های لازم برای توسعه صادرات کالا‌های ایرانی به این کشور را فراهم کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->